Dyslexieprotocol Willibrord
Het diagnostisch onderzoek naar dyslexie ligt in handen van geregistreerde psychologen en orthopedagogen. Leerkrachten en leesspecialisten op school, spelen echter een belangrijke rol in de herkenning van dyslexie. Het is noodzakelijk om lees- en spellingproblemen zo goed mogelijk te onderscheiden van dyslexie.
Om te ontdekken welke leerlingen in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek-en verklaring, doorlopen wij de volgende stappen: Signaleringsfase: - leerlingen die op ten minste drie opeenvolgende meetmomenten een E-score halen op de Drie-Minuten-Toets (of vergelijkbare toets) en / of een E-score op de Cito Spelling, ondanks extra begeleiding door de leerkracht of leesspecialist op school - in de groepen 5 t/m 8 ook kijken naar D en C scores bij vermoedelijk “hoogintelligente” kinderen - er is sprake van een verschil met de geschatte intelligentie. IQ is boven de 85. - mogelijk is er sprake van een verschil met andere schoolvakken
Intakefase: De volgende gegevens (gebaseerd op het dyslexieprotocol Heerhugowaard) spelen een belangrijke rol voor de intakefase. Hierdoor krijgen we een goed beeld van de uitgevoerde interventies. - uitdraai van het leerlingvolgsysteem LOVS - analyse screeningslijst groep 2 - is er minimaal 3 keer per week 20 minuten gerichte instructie gegeven op het gebied van lezen en / of spelling in de verschillende interventieperiodes? à handelingsplannen verzamelen.
Strategiefase: D.m.v. de didactisch resistentie checklist gaat men na of hardnekkigheid voldoende is aangetoond.
Overweeg op basis van de verzamelde informatie wat de volgende stap moet worden.
Hardnekkigheid onvoldoende aangetoond? - plan van aanpak maken voor de gerichte hulp. Voldoende informatie verzameld? Hardnekkigheid voldoende aangetoond? - door naar onderzoeksfase
Probleem opgelost (ook op lange termijn?) - geen onderzoek nodig
Kind heeft onvoldoende baat bij de gerichte hulp die extra is geboden. - door naar onderzoeksfase
Onderzoeksfase & Integratie- en indiceringsfase: In deze fase wordt er verder onderzoek gedaan om te komen tot de verklarende diagnose. Dit onderzoek bestaat in ieder geval uit: · In (laten) invullen van de vragenlijsten ouders en leerkrachten (bijlage 2 & 3) . Inbrengen in het zorgteam · Inschakelen van Preventief Ambulant Begeleider (PAB) die n.a.v. het opgebouwde dossier eventueel nog nader onderzoek doet. Ib-er neemt contact op met de PAB. Een eventuele diagnose dyslexie kan vervolgens alleen gesteld worden door psychologen en orthopedagogen met een erkende bekwaamheidsregistratie. Er wordt naar gestreefd om n.a.v. het onderzoek tot een samenhangend en duidelijk beeld te komen waarmee de problemen verklaard worden, maar ook wordt aangegeven wat er moet veranderen om de problemen op te lossen en te verminderen. Wat is er met deze leerling, met deze achtergrond, in deze situatie aan de hand? In deze fase wordt er ook gekeken of er een aanvraag voor dyslexieverklaring in gang wordt gezet.
Adviesfase: De adviesfase bestaat uit gerichte adviezen voor dat specifieke kind (dus na de definitieve diagnose). Mocht er geen sprake zijn van dyslexie, maar van een lees/spelling achterstand. Dan zal de school hier extra begeleiding op zetten.
Vergoeding diagnose en/of behandeling ernstige dyslexie: Vanaf 1 januari 2009 is de vergoeding van diagnose en behandeling van ernstige en enkelvoudige dyslexie opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. De aanmelding voor deze vergoedingsregeling verloopt via ouders. Ouders bellen zelf naar de IWAL of OBD voor aanmelding. Van bovenstaande route wordt alleen de signaleringsfase gevolgd. Hierop volgend komen formulieren vanuit de OBD of IWAL. Het traject wordt verder voortgezet vanuit de OBD of IWAL.
Aanpak van dyslectische kinderen in de klas op De Willibrord: Kinderen mogen hun dictee op de computer maken m.b.v. de spellingscontrole (kiezen auto-correctie).
|
Kindcentrum WillibrordBoekenstein 47 1852 WS Heiloo T (072) 532 05 03 Anita Kraakman
Locatie | KennismakenKom kennismaken met Willibrord Nieuw in de wijk Zuiderloo, Heiloo?
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Partners
Trots, wij zijn...
| Snel naar:De Willibrord Onderwijs
| Groepen Opvang
|