• het team
  • leesvoer
    • kindcentrumplan (pdf)
    • privacy
    • meldcode
    • voedingsbeleid (pdf)
    • GGD en JGZ
    • hoofdluis
    • anti-pestprotocol
    • Jaargids
  • tijden
    • vakanties en vrije dagen
    • openings- en lestijden
  • inzicht
    • Kinderen volgen
    • Kanjertraining
  • contact
  • informatie op leeftijden
    • 4-6 jarigen
    • 6-12 jarigen
  • Onderwijs leesvoer
    • schoolgids (pdf)
    • dyslexie protocol (pdf)
    • inspectie
    • passend onderwijs
    • leerplicht en verlof
    • voortgezet onderwijs
    • meer- en hoogbegaafden
    • omgaan met verschillen
    • Kijk op ontwikkeling
  • inschrijven basisschool
  • kinderopvang 0-2
  • peuteropvang 2-4
  • buitenschoolse opvang 4-13
  • inschrijven opvang
  • medezeggenschapsraad
  • oudervereniging
  • oudercommissie
  • opvang
    • babygroep
    • peutergroep
    • BSO
  • onderbouw
    • groep 1/2 a
    • groep 1/2 b
    • groep 3
  • middenbouw
    • groep 4
    • groep 5
  • bovenbouw
    • groep 6
    • groep 7
    • groep 8
  • een keer binnenkijken?
  • vriendjesdag
  • stages en vacatures
  • ontvang onze nieuwsbrief
  • contact

Dyslexieprotocol Willibrord

 

Het diagnostisch onderzoek naar dyslexie ligt in handen van geregistreerde psychologen en orthopedagogen. Leerkrachten en leesspecialisten op school, spelen echter een belangrijke rol in de herkenning van dyslexie. Het is noodzakelijk om lees- en spellingproblemen zo goed mogelijk te onderscheiden van dyslexie.

 

Om te ontdekken welke leerlingen in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek-en verklaring, doorlopen wij de volgende stappen:

Signaleringsfase:

- leerlingen die op ten minste drie opeenvolgende meetmomenten een E-score halen op de

Drie-Minuten-Toets (of vergelijkbare toets) en / of een E-score op de Cito Spelling, ondanks extra begeleiding door de leerkracht of leesspecialist op school

- in de groepen 5 t/m 8 ook kijken naar D en C scores bij vermoedelijk “hoogintelligente”

kinderen

- er is sprake van een verschil met de geschatte intelligentie. IQ is boven de 85.

- mogelijk is er sprake van een verschil met andere schoolvakken

 

Intakefase:

De volgende gegevens (gebaseerd op het dyslexieprotocol Heerhugowaard) spelen een belangrijke rol voor de intakefase. Hierdoor krijgen we een goed beeld van de uitgevoerde interventies.

- uitdraai van het leerlingvolgsysteem LOVS

- analyse screeningslijst groep 2

- is er minimaal 3 keer per week 20 minuten gerichte instructie gegeven op het gebied van

lezen en / of spelling in de verschillende interventieperiodes? à handelingsplannen verzamelen.

 

Strategiefase:

D.m.v. de didactisch resistentie checklist gaat men na of hardnekkigheid voldoende is aangetoond.

 

Overweeg op basis van de verzamelde informatie

wat de volgende stap moet worden.

 

Hardnekkigheid onvoldoende aangetoond?

- plan van aanpak maken voor de gerichte hulp.

Voldoende informatie verzameld?

Hardnekkigheid voldoende aangetoond?

- door naar onderzoeksfase

 

Probleem opgelost

(ook op lange termijn?)

- geen onderzoek nodig

 

Kind heeft onvoldoende baat bij de

gerichte hulp die extra is geboden.

- door naar onderzoeksfase

 

Onderzoeksfase & Integratie- en indiceringsfase:

In deze fase wordt er verder onderzoek gedaan om te komen tot de verklarende diagnose.

Dit onderzoek bestaat in ieder geval uit:

· In (laten) invullen van de vragenlijsten ouders en leerkrachten (bijlage 2 & 3)

. Inbrengen in het zorgteam

· Inschakelen van Preventief Ambulant Begeleider (PAB) die n.a.v. het opgebouwde dossier eventueel nog nader onderzoek doet. Ib-er neemt contact op met de PAB.

Een eventuele diagnose dyslexie kan vervolgens alleen gesteld worden door psychologen en

orthopedagogen met een erkende bekwaamheidsregistratie.

Er wordt naar gestreefd om n.a.v. het onderzoek tot een samenhangend en duidelijk beeld te komen waarmee de problemen verklaard worden, maar ook wordt aangegeven wat er moet veranderen om de problemen op te lossen en te verminderen. Wat is er met deze leerling, met deze achtergrond, in deze situatie aan de hand?

In deze fase wordt er ook gekeken of er een aanvraag voor dyslexieverklaring in gang wordt gezet.

 

Adviesfase:

De adviesfase bestaat uit gerichte adviezen voor dat specifieke kind (dus na de definitieve diagnose).

Mocht er geen sprake zijn van dyslexie, maar van een lees/spelling achterstand. Dan zal de school hier extra begeleiding op zetten.

 

Vergoeding diagnose en/of behandeling ernstige dyslexie:

Vanaf 1 januari 2009 is de vergoeding van diagnose en behandeling van ernstige en enkelvoudige dyslexie opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. De aanmelding voor deze vergoedingsregeling verloopt via ouders. Ouders bellen zelf naar de IWAL of OBD voor aanmelding. Van bovenstaande route wordt alleen de signaleringsfase gevolgd. Hierop volgend komen formulieren vanuit de OBD of IWAL. Het traject wordt verder voortgezet vanuit de OBD of IWAL.

 

Aanpak van dyslectische kinderen in de klas op De Willibrord:

Kinderen mogen hun dictee op de computer maken m.b.v. de spellingscontrole (kiezen auto-correctie).
Lange teksten worden voorgelezen d.m.v. maatjes in de klas.
Entreetoets en NIO worden de teksten vergroot aangeleverd en auditief ondersteund d.m.v. een ingesproken cd.
Toetsen kunnen op verzoek van de leerling worden vergroot.
Kinderen krijgen extra begeleiding (extra instructie, meer tijd, visueel materiaal) voor spelling (rode groep)
Kinderen mogen gebruik maken van een daisy- speler, als ouders dit via de zorgverzekering hebben aangevraagd.
Gebruik maken van een computer/lpad van school(bovenbouw).

 

 

Kindcentrum Willibrord


Boekenstein 47

1852 WS Heiloo

T (072) 532 05 03

FacebookTwitter

Anita Kraakman

Anita Kraakman

 

Locatie


Kennismaken


Kom kennismaken met Willibrord 

Nieuw in de wijk Zuiderloo, Heiloo?

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Partners


Blosse

 

Trots! Wij zijn...


 

Snel naar:


Home


De Willibrord

  • Het team
  • Vriendjesdag / open dag
  • Inschrijven
  • Nieuwsbrief

Onderwijs

  • Passend onderwijs
  • Sociale ontwikkeling 
  • Anti-pestprotocol
  • Inspectie
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Leerplicht en verlof
  • Hoofdluis
  • Praktische informatie
  • Lestijden
  • Vakantierooster

  


Groepen

Groep 1/2A

Groep 1/2B

Groep 3

Groep 4

Groep 5/6

Groep 7

Groep 8


Nieuws


Agenda


Foto


Opvang


 

Kinderopvang

Peuteropvang

Buitenschoolse opvang

Copyright 2025 - Kindcentrum Willibrord
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals