De poetsbus

15-12-2022

Op maandag 30 januari en dinsdag 31 januari parkeert de Poetsbus opnieuw haar omgebouwde Amerikaanse schoolbus voor de deuren van de Willibrord. Jeugdtandverzorging Poetsbus richt zich op het voorkomen van gaatjes onder de Noord-Hollandse jeugd. Dit is hard nodig, want meer dan de helft van het Noord-Hollandse kindergebit heeft gaatjes!

De Poetsbus is geen vervanging voor de tandarts maar een toevoeging aan preventie.

Het doel van dit project is om een bewustwording over het eigen gebit te creëren. In de Poetsbus leren kinderen specifiek over hun eigen gebit en hoe ze dat het beste kunnen verzorgen. In de basisverzekering zijn kinderen tot 18 jaar volledig verzekerd voor zowel de Poetsbus als de tandarts. De werkzaamheden van de Poetsbus worden vergoed door uw zorgverzekeraar en gaan niet van het eigen risico af.

Historie Poetsbus en de Willibrordschool

In mei 2021 heeft de Poetsbus voor het eerst de Willibrordschool bezocht. Tijdens dit bezoek had 11% gaatjes en 39% van de deelgenomen leerlingen kon extra zorg gebruiken (denk aan ontstoken tandvlees, beugels, gaatjes etc.) Tijdens ons recall bezoek in september 2021 is gebleken dat het project een positief effect heeft gehad: 57% van de leerlingen die onze zorg extra kon gebruiken poetste beter ten opzichte van ons eerste bezoek.

Poetsbus bezoek in januari 2023

Op donderdag 12 januari krijgen alle groepen een klassikale les en ontvangen de kinderen uit groep 1 t/m 8 een brief gericht aan de ouder met een uitgebreide introductie. Kinderen die al eerder in de bus zijn geweest ontvangen een wijzigingsformulier (voor doorgeven wijziging in gegevens of afmelden), nieuwe kinderen ontvangen een aanmeldingsformulier. De formulieren worden op woensdag 18 januari opgehaald, de formulieren kunnen na deze datum ook nog worden ingeleverd. De daadwerkelijke Poetsbus bezoeken vinden plaats op maandag 30 januari en dinsdag 31 januari. Enkel de kinderen die toestemming hebben gekregen zullen worden uitgenodigd in de bus. Voor meer informatie en een introductiefilm van ons project en werkwijze zie: www.poetsbus.nl

logopoetsbus_300 logopoetsbus_300
poetsbus poetsbus