Is onze bieb nog actueel?

28-10-2022

Eigenlijk weten we het antwoord op deze vraag al, onze collectie boeken is niet meer actueel en lezen is een van de speerpunten in onze ontwikkeling. Daar gaan jullie de komende maanden meer van merken!

De eerste stap is het saneren van de leesbieb. We gaan alle boeken bekijken en grondig keuzes maken. Oude boeken die niet gelezen worden? Weg... Boeken die stuk gelezen zijn? Vervangen. Boeken die we nog niet hebben, aanschaffen!

De komende week leveren de kinderen alle willibrord-bieb boeken in. Met name vrijdag zal er dus mogelijk minder keuze zijn in de boeken. Een aantal groepen heeft boeken geleend bij de bibliotheek, die kunnen in de klas gelezen worden. Wilt uw kind een boek van thuis mee? Dat kan natuurlijk ook.

Op maandag 7 en dinsdag 8 november gaan juf Iris (onze leescoördinator) en Martijntje Koomen (leesconsulente vanuit de bibliotheek, aan onze school gekoppeld) alle boeken bekijken. De boeken die weg gaan, gaan we nog even gebruiken. De boeken die nog gebruikt kunnen worden, gaan namelijk even naar de bibliotheek waar ze worden voorzien van actuele stickers.

In december gaan we ook naar de NBD, de ”boekenwinkel” van de bibliotheek. Daar gaan we de collectie aanvullen met de nieuwste boeken, zodat de collectie actueel maar ook ”breed” is en er dus een goede balans in de verschillende soorten boeken zijn. (zelf lezen, samen lezen, informatie, sprookjes, gedichten etc.)

Na de kerstvakantie hopen we onze eigen schoolbieb te openen, met nieuwe boeken, een leensysteem, een reserveringssysteem en heel veel leesmotivatie! In de klassen zullen we dan ook begeleid worden door een externe begeleider, Audrey Machielsen. Zij zal ons helpen om de leesmotivatie van de kinderen te vergroten en zo het leesniveau te verhogen. We weten allemaal: meer lezen is beter lezen!

Een traject waar wij ontzettend veel zin in hebben! En we hopen dat uw kind nog veel meer gaat lezen dan nu! Wordt vervolgd!

R R