Fijne motoriek, van groot belang!

02-09-2022

Naast de ontwikkeling voor de grove motoriek (bij buitenspelen en bewegend leren) hebben we ook aandacht voor de fijne motoriek. In de groepen 1/2 en 3 wordt Schrijfdans aangeboden. Dit bereidt kinderen voor op de ontwikkeling in het schrijven. Hierbij kunt u denken aan grote patronen maken, en deze steeds iets kleiner, waardoor kinderen uiteindelijk voorbereid zijn op het werken in een schrift en binnen de lijntjes. Hiervoor hebben we ook divers motorisch materiaal aangeschaft. Vanaf groep 3 starten we dit jaar met een nieuwe schrijfmethode, waarbij er motorische activiteiten zijn, aandacht voor de juiste schrijfwijze van de letters en het ontwikkelen van een goed leesbaar en functioneel handschrift. In de groepen 7 en 8 zal dit gericht zijn op de eigen handschrift ontwikkeling. Zij hebben dan de juiste basis gehad om hier zelf mee verder te gaan. Er is dan geen schrijfschrift meer, maar het handschrift krijgt wel bij het andere werk de nodige aandacht.

85A6BBFB-9AE4-434E-B7A2-C1539FA087FC 85A6BBFB-9AE4-434E-B7A2-C1539FA087FC