De week van groep 5

30-03-2022

Deze week vond de Nationale Rekendag 2022 plaats. De hele woensdag stond in het teken van rekenen. Van tevoren werd er door een aantal kinderen behoorlijk tegengesputterd, maar aan het eind van de ochtend waren er alleen maar blije gezichten.

We begonnen met het op een speelse manier oefenen van de tafels van 1 t/m 6. Met twee dobbelstenen, het werkblad Tafel Vierkantjes, een dosis geluk en tactisch inzicht werd er gestreden om de eer.

Daarna een ’gewone’ rekenles: rekenen met geld. Een product kost € 13,85 en je betaalt met € 20,00. Wat krijg je terug? Door door-te-tellen moest het goede antwoord worden gevonden.

Na de pauze kreeg de rekendag een technisch tintje. Na een Klokhuisaflevering over achtbanen, gingen de kinderen zelf aan de slag om een knikkerachtbaan te maken. Hoe hoog moeten de pijlers zijn voor voldoende vaart? Hoe scherp kunnen de bochten zijn? Waar plaats je de looping? Hoe lang kunnen/moeten de diverse onderdelen zijn? Zelden zoveel enthousiasme gezien bij een ’rekenopdracht’.

Tot de volgende keer.