Corona maatregelen, welkom in de school?

18-03-2022

Beste ouder(s), verzorger(s),

2 jaar verder… 2 heel bijzondere jaren. Ik had ze graag anders gezien en kijk toch ook terug op waardevolle momenten. Op momenten waarin we afstand moesten houden, heb ik toch ook regelmatig onze verbinding gevoeld. Ouders, bedankt daarvoor!

Nu, na 2 jaar, is het hoog tijd u weer echt welkom te heten. We weten niet wat de toekomst nog gaat brengen, maar gaan genieten van deze tijd!

Vanaf maandag 21 maart bent u weer welkom in de school. Wat betekent dit?

Deuren open:

Om 8.20 uur gaan de deuren open en kan iedereen naar binnen. De leerkrachten ontvangen de kinderen bij de klas, juf Anita en juf Sandra staan zoveel als mogelijk in de onderbouwhal. Vòòr die tijd is het echt de bedoeling dat ieder nog buiten blijft. (Tenzij er voorschoolse opvang wordt afgenomen.) Op kinderen die eerder op het schoolplein zijn, kunnen wij geen toezicht houden. Zij vallen dus onder uw eigen verantwoordelijkheid.

Zelfstandigheid:

De kinderen zijn gewend de eigen jas op te hangen, zelf de beker en bakjes neer te zetten en alles zelf te regelen. We vragen u met nadruk om dit zo te laten! We zijn zo trots op de kinderen en dat ze dit zelf doen en hopen dat u dit ook koestert!

Start van de onderwijstijd:

Om 8.30 uur begint de onderwijstijd en start de les. Het is de bedoeling dat de kinderen dan ook in de klas zijn en kunnen beginnen. In de groepen 1/2 zijn ouders na 8.30 uur nog even welkom in het mee-doe-kwartier. U heeft de mogelijkheid om de dag samen met uw kind te starten. Dit is geen verplichting. De kinderen moeten echter wel om 8.30 uur in de klas zijn. In de tijd tot 8.45 uur kunt u dus zien hoe uw kind zich gedraagt in de klas en rustig afscheid nemen van uw kind. Wilt u met andere ouders bijpraten? Dan graag buiten de klas. Om 8.45 uur gaan de kinderen in de kring en is het de bedoeling dat alle ouders uit de klas zijn. In alle andere groepen is het de bedoeling dat ouders om 8.30 uur uit de klas zijn zodat de onderwijsdag kan beginnen.

Hygiëne:

Goede hygiëne blijft van groot belang. Corona is niet weg, we zien ook een ander griepvirus waardoor meerdere kinderen geveld zijn. De bekende basismaatregelen blijven dan ook van kracht. Het gebruiken van handgel en handen wassen bij binnenkomst is niet meer op dezelfde manier te organiseren nu ouders ook weer de school in komen. We hopen dat u de kinderen stimuleert om de handen te wassen. In de klas zijn handgel of water, zeep en papieren handdoeken aanwezig, desgewenst kan daar gebruik van worden gemaakt.

Preventief testen:

Vanaf groep 6 werd dringend geadviseerd tweemaal per week een zelftest af te nemen. Dit dringende advies is vervallen. Voor kinderen in de bovenbouw die dit willen, zijn er wel nog zelftesten aanwezig. Zij kunnen de testen vragen aan de leerkracht. We delen deze niet meer actief uit.

Klachten:

Bij klachten blijft het advies om thuis te blijven en te testen. We zien momenteel veel kinderen op school die verkouden zijn. We vragen u echt nog alert te zijn. Ondanks dat men mogelijk niet erg ziek wordt, vinden sommigen het nog wel spannend. Corona is niet weg. Ook op onze locatie zijn kwetsbare mensen. Daarnaast blijft het een grote zorg om personeel te vervangen bij afwezigheid. We zijn zuinig op ons personeel! Graag dus ook nog uw alertheid op dit punt.

Wanneer uw kind positief test, volgen we nog steeds de landelijk gestelde richtlijnen.

Onderwijs op afstand:

Er hebben de afgelopen tijd regelmatig kinderen thuis gezeten die gelukkig niet ontzettend ziek waren. Hiervoor hebben we onderwijs op afstand proberen te organiseren door het versturen van taken of een extra uitleg. Nu de situatie weer normaliseert, zal ook dit weer normaliseren. Een kind dat ziek is, kan dus thuis verzorgd en vertroeteld worden. Zodra het kan, zien we het kind weer op school. We gaan er vanuit dat een kind dat ziek thuis is, geen onderwijs kan volgen. Het versturen van taken voor thuis, zal dus bij uitzondering of in overleg gebeuren en zal geen gewoonte meer zijn.

Het houden van afstand is niet meer verplicht. Toch zijn er mensen die dit nog fijn vinden, en zijn ook wij nog niet gewend weer dicht bij elkaar te zijn. Wij respecteren ieders keuze hierin en hopen dat u dat ook doet. We hopen dan ook dat u ons en elkaar evengoed gepaste ruimte geeft, en ons ook de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe situatie.

Daarnaast, ouders, we hebben u gemist! Het zal weer even wennen zijn voor iedereen en wat is het fijn dat het weer kan! We zien elkaar snel!

Met vriendelijke groeten,

Anita Kraakman