Versoepeling maatregelen per 25 september

24-09-2021

Beste ouder(s), verzorger(s),

Zoals in de persconferentie aangekondigd, wordt een volgende versoepeling in het Coronabeleid ingevoerd. Voor onze locatie zijn dat 2 belangrijke zaken, die we in deze brief willen toelichten.

Besmetting in de groep

Bij een besmetting in de groep hoeft niet meer vanzelfsprekend een hele groep in quarantaine. Bij een besmetting is altijd contact met de GGD waarbij we de situatie bekijken en een inschatting maken wat nodig is. Wanneer er meerdere besmettingen in een klas of op locatie zijn, kan wel nog worden gekozen om een hele groep in quarantaine te laten gaan, maar dit is dus per situatie verschillend. Voor de duidelijkheid, wij delen geen gegevens van de kinderen met de GGD.

De anderhalve meter is niet meer verplicht

Vanaf 25 september valt de anderhalve meter als verplichting weg. Wel blijft het belangrijk om afstand te houden waar dit gewenst is. Voor ons is dit een nieuwe en spannende stap.

De afgelopen anderhalf jaar hebben we de kinderen buiten welkom geheten. We hebben de jongste kinderen mee naar binnen genomen waar zij zelf de jas ophangen, de beker en pauzehap in de bak zetten en alles heel zelfstandig regelen. We hebben de kinderen hier enorm in zien groeien! Natuurlijk is het lastig als je net op school komt, gelukkig hebben de kinderen ook maatjes en kijkt de leerkracht mee. De oudsten regelden dit natuurlijk al zelf, voor hen veranderde er op dit vlak relatief weinig.

Wat we hebben gemist was het feit dat u even in de school of in de klas kon kijken. Waar zit mijn kind? Hoe regelt hij/zij alles? Wat hangt er in de klas? Elkaar even kunnen aankijken is al zo waardevol! Het in de school aanwezig zijn doet veel, we werken graag met u samen!

Het wegvallen van de verplichte anderhalve meter brengt dus nieuwe mogelijkheden mee, en deze leggen we u graag uit;

* Vanaf maandag 27 september zijn de leerkrachten van alle groepen in de klas. Om 8.20 uur gaat de deur open.

* Op het onderbouwplein staan collega’s die geen klas hebben om de kinderen welkom te heten. (Bijvoorbeeld juf Anita.)

* Kinderen die zelf naar binnen kunnen, gaan lekker naar binnen.

* Ouders zijn, in kleinere aantallen, weer welkom in de school. Dit betekent ook dat niet iedereen samen naar binnen kan. Wij houden binnen nog steeds gepaste afstand en vragen dit dus ook van ouders. Er kunnen dus dagelijks enkele ouders mee. Belangrijk voor ons is dat er tussen de volwassenen afstand gehouden kan worden. We denken in de onderbouw aan ongeveer 5 ouders per groep tegelijkertijd.

* Wilt u naar binnen, kijk gerust of dit mogelijk is. Druk in de gang? Dan is een ander moment beter. Kan het? Kom dan gerust verder. Bij de onderbouwhal staat een zuil waar desinfectiemiddel voor de handen staat. Graag deze even gebruiken.

* Uw kind is de afgelopen tijd heel zelfstandig geworden. Kijk toe hoe uw kind het allemaal regelt (en houd deze zelfstandigheid ook gerust in stand!).

* Heeft u een kleine mededeling? Deze kunt u ook buiten doorgeven, of via de kwieb naar de leerkracht versturen.

Om 8.30 start de onderwijstijd. Dan willen we alle kinderen in de klas hebben zodat de dag gezamenlijk gestart kan worden. Graag ook echt de aandacht hiervoor, voor alle kinderen.

Op deze manier willen we de komende tijd ingaan. We weten dat de algemene maatregelen door iedereen verschillend worden gevolgd. Zo vindt de een het nog best spannend en is de ander hard toe aan afscheid nemen van de maatregelen. Dit is zo onder ouders en natuurlijk ook in ons team. Wij houden op school nog steeds gepaste afstand en vragen u dan ook om ons hierin te ondersteunen.

De algemene hygiënemaatregelen blijven nog steeds van kracht. Ook vragen we ieder nog steeds om thuis te blijven bij klachten en voor de kinderen de beslisboom te hanteren.

We gaan deze periode bekijken hoe het loopt en of dit goed voelt. Mocht het toch lastig blijken, om welke reden dan ook, kan het zijn dat we dit toch weer terugdraaien.

De afgelopen periode hebben we uw steun steeds als heel positief ervaren en we willen u daarvoor bedanken. Natuurlijk is een volgende stap spannend en door uw medewerking, durven we die aan!

Met vriendelijke groeten,

Anita Kraakman