Studiedag, waarover?

09-04-2021

Afgelopen dinsdag hadden we een studiedag. Ondanks alle beperkingen rondom Corona, staan wij natuurlijk niet stil in ontwikkeling! Digitaal zoeken we elkaar toch op om te zorgen dat we iedere dag het goede voor de kinderen doen.

 

Deze keer hebben wij de resultaten van ons onderwijs geanalyseerd. Dit hebben we gedaan door de Cito resultaten, de dagelijkse resultaten en onze observaties te analyseren en aan elkaar te vertellen hoe het gaat. 

Zeker in deze tijd zijn we erg nieuwsgierig naar de ontwikkelingen. Deze vormen de basis voor de schoolscan die we nodig hebben bij het nationaal plan onderwijs. Met behulp van de financien die daarbij vrijkomen, helpen we de kinderen verder in hun ontwikkeling op de vlakken die door de lockdown wellicht anders ontwikkeld zijn. 

 

Bij deze analyse kijken we naar de cognitieve ontwikkeling (dus de leergebieden), de motorische ontwikkeling (het bewegen) en de sociaal emotionele ontwikkeling (het welbevinden).

Op cognitief niveau zien we dat er geen grote achterstanden op groepsniveau zijn ontstaan. Natuurlijk zien we dat de kinderen zich wel divers hebben ontwikkeld. Daar waar het ene kind thuis misschien wel 1 op 1 onderwijs heeft gehad, moest het andere kind het meer zelf doen. Deze ontwikkelingen hebben we in beeld. We zien wel vakgebieden waarin het onderwijs anders heeft plaatsgevonden. Dan denken we bijvoorbeeld aan spelling en lezen. Deze instructies zijn digitaal lastiger te geven. 

 

Op motorisch niveau hebben we de kinderen niet optimaal kunnen ondersteunen in de lockdown. Het onderwijs aan de kleinsten, waar we op school mooie motorische materialen voor kunnen inzetten, was anders. De grotere kinderen hebben veel meer digitaal moeten doen dan we op school doen. Daar waar we op school meer afwisselen, waren we nu afhankelijk van de digitale lijnen. De gymlessen hebben stilgestaan. Het vrije spel en de beweging die kinderen tussentijds doen, hebben niet op dezelfde manier plaatsgevonden. 

 

Op sociaal emotioneel niveau zien we dat de tweede lockdown voor een aantal kinderen zwaarder was dan de eerste. Dat merken we ook nu op school. Een paar weken geleden vertelde ik u al dat we zien dat een aantal van u en uw kinderen het nu zwaar heeft, en dat we hier oog voor hebben. Deze ontwikkeling is anders dan de vorige periode. Ook in de klas zagen we dat een aantal kinderen deze keer meer aan elkaar moesten wennen, en de groepsvorming bij een aantal groepen dus echt weer opnieuw moest plaatsvinden. Er wordt dus nu meer Kanjertraining gegeven, er wordt meer tijd besteed aan het welbevinden van de kinderen. 

 

Deze analyses nemen wij mee in de schoolscan, en in het maken van plannen voor het nieuwe jaar. We houden u op de hoogte!

studyday studyday