IPC ouderbrief : Tijddetectives

Het nieuwe Thema van IPC ‘Tijddetectives

Periode tot de meivakantie

Geachte ouders,

De komende weken zullen we bij ons in groep 4 werken met een unit met als thema: ‘Tijd-detectives – Speuren in het verleden’. Deze unit is onderdeel van het International Primary Curriculum (IPC). In dit nieuwe curriculum wordt heel duidelijk aangegeven wat kinderen zullen leren – de leerdoelen – op drie gebieden:

De vakken van het curriculum. De leerdoelen voor elk vak zijn minstens zo uitdagend als de doelen die in andere curricula in binnen- en buitenland worden aangeboden.

Persoonlijke ontwikkeling. De kenmerken die kinderen zullen helpen om op een meer zelfstandige en verantwoordelijke manier te leren.

Internationaal begrip. Uw kind zal beseffen dat de wereld niet ophoudt bij Nederland, en dat er verschillen zijn met andere landen en culturen, maar tegelijkertijd zal het een gevoel van samenhang met de rest van de wereld ontwikkelen.

Elke unit kent specifieke doelstellingen gebaseerd op de leerdoelen voor een of meer van de vakken. Tijdens deze unit zullen we ons richten op Geschiedenis, Natuur, Kunstzinnige Vorming en Internationaal.

Bij Geschiedenis leren we:

- hoe we achter dingen uit het verleden kunnen komen

- over aanwijzingen die overgebleven zijn uit het verleden

- hoe we aanwijzingen uit het verleden van onze familie kunnen rangschikken

- hoe we een Tijd-Detectives Museum kunnen maken

- hoe een tijdscapsule wordt gemaakt

Bij Natuur leren we:

- over de eigenschappen van verschillende materialen

- hoe materialen in groepen worden ondergebracht

- hoe verschillende materialen ouder worden naarmate de tijd verstrijkt

Bij Kunstzinnige Vorming leren we:

- hoe we nauwgezet naar objecten kunnen kijken

- over de schilderijen van Joan Miró

- hoe we een foto en een schilderij kunnen vergelijken

Bij Internationaal leren we:

over een belangrijke historische vondst

waarom we over het verleden leren

Alle activiteiten die we ondernemen zijn speciaal bedacht om uw kind te helpen de genoemde leerdoelen te bereiken. De kinderen zullen lezen, onderzoeken, schrijven, illustreren, zelfstandig werken en werken in groepjes. Tijdens specifieke activiteiten checken wij hoeveel uw kind heeft geleerd. Ook zullen we de kinderen vragen om uit te leggen waar ze aan gewerkt hebben, misschien aan u.

We weten dat u belangstelling hebt voor het werk van uw kind. Als u kunt, praat dan met uw kind over de dingen die het heeft gedaan naarmate de periode vordert, en laat uw kind u nieuwe dingen leren.

Praat met uw kind over het verleden en hoe het leven van jullie familie door de jaren heen veranderd is, vooral sinds uw kind nog kleiner was, sinds u zelf klein was, en sinds uw eigen ouders klein waren. Laat uw kind eventuele oude voorwerpen of antiquiteiten zien die jullie thuis hebben en vertel het wat u weet over de geschiedenis van deze items.

Als uw kind het een en ander moet onderzoeken, probeer het dan te helpen, maar zonder dat u het werk zelf doet. Als u de kans heeft om de belangstelling van uw kind voor dit thema nog verder aan te wakkeren, doe dat dan vooral, maar uw enthousiasme en interesse is het belangrijkst.

Tegen het einde van de unit hopen we dat uw kind al de leerdoelen bereikt zal hebben. We hopen dat uw kind heeft genoten van de lessen. En we hopen dat u ervan heeft genoten uw kind met enthousiasme te zien leren. Mocht u opmerkingen hebben over het werk van uw kind, neem dan vooral contact met ons op. We zullen via Kwieb foto’s van werkjes laten zien en in de nieuwsbrief laten weten wat we hebben geleerd.

Juf Esther en juf Helga

museum museum