Verlenging lockdown

21-01-2021

Beste ouder(s), verzorger(s)

De lockdown verlengd, nieuwe, nog strengere maatregelen, het vraagt veel van ons allen.

De boodschap dat ook onderwijs en opvang nog gesloten blijven tot aan 8 februari valt niet mee, ook voor ons. Tegelijk hebben we ook zorgen. De Britse variant kan zomaar ook bij ons toeslaan… En wat als er in deze tijd een besmetting op locatie plaatsvindt? Kunnen we dan nog wel noodopvang blijven verzorgen? Kunnen we dan ons onderwijs op afstand voortzetten?

Reële vragen die ik toch met u deel, zodat u weet wat ons bezig houdt…

Tegelijk zie en hoor ik ook zorgen vanuit ouders, over de druk thuis, de combinatie werk en onderwijs en de achterstanden van kinderen.

Met sommigen van u heb ik soms even contact. Zo fijn om soms uw zorg even te kunnen delen, of om u gerust te kunnen stellen.

Bij de aanvragen van noodopvang vragen we u nogmaals om heel kritisch te zijn. Zoals gezegd, ook bij ons zijn zorgen om besmettingen en we willen de groepen daarom niet te groot maken. Kunt u een andere oplossing vinden, dan vragen we u ook met klem om dit te doen. Wanneer dit echt niet mogelijk is, zijn we er voor u en zullen we ons uiterste best doen om de kinderen zo goed als mogelijk op te vangen. Op dit moment lukt het nog om alles te organiseren en hoeven we dus nog geen maximum aantal dagen te stellen. Dit kunnen we echter niet garanderen. We hopen dan ook dat u onze zorg deelt. Wilt u een beroep doen op de noodopvang? Stuurt u mij dan zo snel mogelijk weer een mail.

In de media is ontzettend veel in het nieuws over het oplopen van onderwijsachterstanden. Ik vraag u om vertrouwen in ons te hebben. De kinderen ontwikkelen zich op dit moment anders, dat is absoluut waar. Het oplopen van achterstanden is in sommige gevallen reëel, bijvoorbeeld in een thuissituatie die niet ondersteunend is door een gebrek aan internet of computers, of omdat de thuistaal anders is. Er zijn kinderen die in een onveilige thuissituatie verkeren. Op onze school zien we, gelukkig, veelal kinderen die een thuissituatie hebben die ondersteunend is. De kinderen zijn aan het werk en we zien veel motivatie om het werk te blijven volhouden.

De kinderen ontwikkelen zich dus anders. Wij hebben, ook door de vorige ervaring, vertrouwen dat kinderen zich blijven ontwikkelen en dat wij ze straks weer voldoende kunnen begeleiden. Heb vertrouwen in ons, in uzelf en vooral in uw kind! Het komt goed!

We genieten ook van de lichtpuntjes! Kinderen die bij het langsfietsen even zwaaien of een tekening brengen. Ouders die ons een hart onder de riem steken. Collega’s die elkaar opbeurende berichten sturen. Het samen voorlezen van een boek. Maar ook andere dingen: de sneeuw van het weekend, een simpele zonnestraal en zeker ook het feit dat we gezond zijn! Beste allen, blijf goed voor elkaar zorgen en hou vol! Hopelijk tot snel!

Anita Kraakman

corona corona