Nu weer terug naar normaal?

15-05-2020

De kinderen zijn weer gedeeltelijk op school. Is het dan nu weer bijna normaal?

U vraagt zich dat vast ook af, en het antwoord is wat ons betreft heel duidelijk... We zijn er nog niet, het is nog niet normaal...

De komende weken zullen we de draad steeds weer een stukje oppakken. We krijgen zicht op hoe het met de kinderen is, en ook hoe ze zich hebben ontwikkeld. Daar komen natuurlijk heel veel vragen bij kijken...

Hebben de kinderen een achterstand?

Kunnen we nu toetsen afnemen?

Krijgen de kinderen een rapport? 

Wat betekent dit voor volgend jaar?

 

Voor ons is één ding duidelijk: de ontwikkeling van de kinderen heeft niet stilgestaan! Iedereen is weer gegroeid! De mate waarin, of de manier waarop, die wisselt.

Een achterstand kan er echter niet zomaar zijn... We hebben nu allemaal te maken met een nieuwe werkelijkheid...

We gaan de ontwikkeling van de kinderen dus in kaart brengen. De komende tijd gaan we beslissen of hier toetsen bij passen, en zo ja, welke... Belangrijk hierin vinden we dat het afnemen van een toets niet kan resulteren in een norm. Als we een toets afnemen, is dit dus om de ontwikkeling in beeld te brengen. Om te zien waar het kind in de ontwikkeling staat.

Dat heeft dus gevolgen voor de Cito’s. Op dit moment weten we nog niet of het afnemen van de Cito’s passend is en goed beeld geeft op de ontwikkeling. Als we de Cito’s af gaan nemen, zal dit echt gericht zijn op groei.

 

Het meegeven van een rapport zoals we dit voorheen deden, past niet bij deze situatie. Het oude rapport geeft naar ons idee geen volledig beeld. Er is teveel waar we nu niet volledig in kunnen zijn, maar er wordt ook teveel gemist. We zullen dus een alternatief rapport aanbieden. 

 

De komende tijd zullen we ook aan al deze zaken verder vorm geven!

paper-3033204_1280 paper-3033204_1280