Blijven voorlezen!

20-03-2020

Blijven voorlezen!

Nu kinderopvang en bibliotheken gesloten zijn wordt het een uitdaging om kinderen voldoende voor te lezen. Gelukkig zijn er steeds meer online initiatieven die voorlezen toch mogelijk maken.

Wij zetten er alvast een aantal voor u op een rijtje:

Luisterboeken en ebooks

Kinderen van 0 tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de bibliotheek en kunnen zo altijd gebruik maken van luisterboeken en ebooks via de online Bibliotheek.

Voor luisterboeken download je de gratis app voor tablet of smartphone.

E-books lees je op je telefoon, tablet, e-reader, pc of laptop.

De Voorleeshoek

De Voorleeshoek is tijdelijk gratis beschikbaar i.v.m. het coronavirus.

Ga naar www.devoorleeshoek.nl/scholendicht voor je gratis abonnement:

Wekelijks nieuwe voorleesverhalen

Combinatie met prenten en muziek

Voor kinderen van 0-10 jaar

Toegang tot alle voorleesfilmpjes

Bereslim

Omdat de basisscholen en kinderopvanglocaties zijn gesloten, heeft Bereslim enkele digitale prentenboeken klaargezet om in deze periode thuis te gebruiken. Ook zijn ouderbrieven te downloaden.

Voor kinderen van 2-6 jaar.

WePboek

Voor kinderen van 2-6 jaar heeft vindt u op www.wepboek.nl/kindersite 20 geselecteerde geanimeerde prentenboeken op haar website staan die u met uw kind of kinderen kunt bekijken. De geanimeerde prentenboeken helpen u als ouder of verzorger om samen met uw kind te lezen.

Voor de voorleeshoek en Bereslim kun je ook inloggen met een account via de website van KopGroep Bibliotheken.

Boekenfilmpjes van WePboek en Schooltv zijn ook via deze site te bekijken.

Playlist kinderboeken

Spotify heeft voor kinderen van 2-8 jaar een playlist gemaakt met kinderboeken in podcastvorm.

Langaroo

Een online omgeving waar ouders met hun kind samen eilanden veroveren door goed te kijken naar mooie animaties en video’s en opdrachten te doen. Op een heel speelse manier komen ze in aanraking met veel talen en gaan ze samen in gesprek. Langaroo is nu beschikbaar in het Nederlands, Engels, Arabisch, Pools en Turks.

Voor kinderen van 2-6 jaar

Avior

Tweetalig materiaal voor kinderen van 4-8 jaar, vrij te downloaden!

(Duits/Turks, Kroatisch/Bayash, Estisch/Russisch, Italiaans/Arabisch, Nederlands/Pools, Nederlands/Turks, Grieks/Albanees).

Maatregelen rond het Coronavirus

Alle vestigingen van KopGroep Bibliotheken zijn tot 6 april gesloten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. De sluiting heeft uiteraard gevolgen voor het inleveren van materialen, reserveringen en de activiteiten in onze bibliotheken:

Inleveren is tijdelijk niet mogelijk

De uitleentermijn van materialen wordt voor iedereen automatisch verlengd met 6 weken

Je reserveringen kun je op dit moment niet ophalen, maar ze blijven voor je klaar staan

Je kunt de geleende materialen in huis houden, uiteraard rekenen we geen boetegeld

Herinneringen over in te leveren materialen kun je negeren

Alle activiteiten zijn ten minste tot 6 april uitgesteld

Als je lid bent van de bibliotheek kun je e-books en luisterboeken blijven lenen via de online Bibliotheek

Lid worden kan gewoon digitaal, we sturen je pasje op; voor kinderen van 0-18 jaar is een lidmaatschap altijd gratis!

Logo bibliotheek Logo bibliotheek