Schoolfruit, Gezonde school... Hoezo?

11-11-2019

Al langere tijd zijn we op de Willibrordschool bezig met gezondheid en de rol die wij als school daarin kunnen spelen. We willen gezond gedrag bevorderen en de kinderen leren hoe ze hier zelf een rol in kunnen spelen.

Scholen die hier een actieve rol in spelen, kunnen hier ook subsidies voor aanvragen. Wij hebben dit gedaan en deze subsidies zijn ook toegekend. Heel goed nieuws voor ons, dit brengt namelijk vele mogelijkheden met zich mee!

Het schoolfruitproject is al eerder bij u aangekondigd. De kinderen krijgen 3 keer per week, 20 weken lang, gratis schoolfruit aangeboden. Op woensdag, donderdag en vrijdag hoeven zij dus geen tussendoortje voor de ochtendpauze mee te nemen.

Met behulp van de andere subsidies, namelijk de subsidie voor de Gezonde School en de subsidie Jong Leren Eten, kunnen we kinderen meer leren over gezonde keuzes en duurzame voeding. Deze krijgen later in het jaar dan ook een vervolg!

Als Willibrordschool willen we graag onze leefstijl bekronen met het vignet van de Gezonde School.  Het gaat hierbij om een keurmerk dat wordt uitgereikt aan scholen die effectief aandacht schenken aan diverse thema’s. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan voeding, beweging, welbevinden en nog veel meer. Voor onze school willen we ons nu eerst richten op het themavignet voeding.

Gaan we dan vanaf nu voor u beslissen wat uw kind mee naar school krijgt? Nee. We gaan kinderen niet structureel voorschrijven wat ze op school eten en drinken. Wel willen we kinderen leren dat er met betrekking tot voeding vele keuzes mogelijk zijn. Dat je kunt kiezen voor groente en fruit, en ook kunt kiezen voor andere producten. We willen kinderen bewust maken van de keuzes die ze kunnen maken rondom voeding en leren wat voeding met je lijf doet.

Gaan we dingen dan nu opeens heel anders doen? Ook dat niet! We bundelen in ons aanbod, vullen dit aan met goede andere ideeën en zorgen ervoor dat onze leefstijl ook beredeneerd wordt aangeboden.

Heeft u hier vragen over? U kunt altijd bij ons terecht. Juf Anita en juf Helga kunnen hier meer over vertellen!

Hopelijk bent u net zo enthousiast als wij!

Met vriendelijke groeten,

Team Willibrordschool

NavigationLayouts$Images$Logo_EU_Schoolfruit NavigationLayouts$Images$Logo_EU_Schoolfruit