Hoe gaan wij om met het lerarentekort?

Helaas, het treft ook ons...

Het is regelmatig in het nieuws: er zijn tekort leraren. Gelukkig hebben wij de groepen allemaal goed kunnen bemannen, toch merken ook wij dat er een toenemend tekort aan leerkrachten is. Dit merken wij bijvoorbeeld bij het uitzetten van een vacature en de reacties die hierop komen. Ook wanneer er een collega ziek is of verlof heeft, is het lastig om voldoende goed personeel te vinden. In dit bericht leggen we uit hoe wij met vervanging omgaan.

Wanneer een leerkracht ziek is of recht heeft op een verlofdag, proberen wij eerst binnen ons bestuur een invaller te vinden. Ook kijken we of we de vervanging met de eigen collega’s kunnen oplossen. Helaas lukt dit niet altijd. Op het moment dat er niemand beschikbaar is om de groep les te geven, zijn we genoodzaakt andere oplossingen te gebruiken. Wij doen dit vanuit gezamenlijkheid. Het betreft de gehele school en niet alleen de klas waarvan de leerkracht ziek is. Mede om die reden informeren we u alvast over de gang van zaken.

Bij een tekort aan leerkrachten gaan we hier als volgt mee om:

* Wanneer er op een andere plek in de school een groep is met 2 leerkrachten, zal die groep die dag draaien met 1 leerkracht.

* 2 kleine groepen kunnen worden samengevoegd tot 1 grotere groep, met extra inzet van een van onze onderwijsassistentes.

* Kinderen kunnen worden opgedeeld over de andere groepen.

* Kleuters splitsen we niet op. Dan wisselen we intern waardoor een van onze collega’s de onderbouwgroep lesgeeft.

Deze oplossingen kunnen we kortdurend inzetten. Omdat het gaat om oplossingen die de gehele school treffen, zullen we ook steeds moeten bedenken hoelang we deze oplossing kunnen inzetten. Wanneer de “last” te groot wordt, zullen we, tot onze grote spijt, mogelijk een klas naar huis moeten sturen. We hopen u dan natuurlijk wel tijdig te kunnen informeren.

Ons uitgangspunt is ten alle tijden: goed onderwijs voor de kinderen verzorgen. We hopen dan ook op uw begrip wanneer we van bovenstaande oplossingen gebruik moeten maken.

vervanging vervanging