Zomerdip

Zo houd je het leesniveau op peil in de zomer

Ooit gehoord van de term ’zomerdip’ of ’zomerverval’? Kinderen die tijdens de zomervakantie niet of nauwelijks lezen kunnen achteruit gaan in hun leesontwikkeling. Gelukkig is er eenvoudig iets aan te doen: een kwartier lezen per dag is al voldoende. Met deze tien tips gaat dat als vanzelf.

1. Laat kinderen hun eigen boeken uitkiezen voor de vakantie.

2. Blijf voorlezen. Ook als kinderen in de bovenbouw zitten.

3. Doe een leesbingo (bijvoorbeeld van landvanlezen.nl) om spelenderwijs boeken te lezen.

4. Met de app vakantiebieb neem je makkelijk je favoriete kinderboeken mee op reis.

5. Foldertjes van de dierentuin, een boekje over de streek waar je naartoe gaat, een plattegrond van een pretpark: het is allemaal lezen!

6. Geef het goede voorbeeld: lees zelf elke dag!

7. Zoek naar boeken met humor, cliffhangers en veel illustraties. Of een tijdschrift, vakantieboek of moppenboek.

8. Kies een samenleesboek of toneelleesboek. Lees om de beurt een stukje aan elkaar voor.

9. Neem luisterboeken mee voor onderweg.

10. Geef complimenten na het lezen. En af en toe een ijsje als beloning is natuurlijk nooit weg!

Fijne zomervakantie en veel leesplezier!

leesdip leesdip