De week van groep 2/3

26-01-2018

De kinderen kwamen deze week binnen met veel spullen over het thema ‘de ruimte’ en het thema leeft volop! De raket wordt steeds meer ingericht en in de sterrenhut wordt veel onderzoek gedaan. Ook aan de lichttafel worden de stenen die uit de ruimte komen bestudeerd met een vergrootglas. We zijn erachter gekomen waar ze vandaan komen door een heel handig en leuk boek over het heelal.
Ook zijn we zelf planeten en ruimteschepen aan het maken. Deze kunt u bewonderen op de gang!
In de kring hebben we het gehad over ‘dag en nacht’. Wij weten nu hoe het kan dat het op de helft van de wereld dag is en op de andere helft nacht. Ook hebben we bekeken welke planeten er allemaal zijn en welke de grootste of de kleinste zijn.

Groep 3 is deze week naar de voorstelling geweest over een olifantje die anders was dan de anderen. Het was erg leuk en we willen alle ouders bedanken die wilden rijden en mee waren! Groep 2 gaat volgende week naar de voorstelling ‘ladder naar de maan’.

Groep 3 heeft deze week het woord “vuur” geleerd waarbij de klank “uu” centraal stond. We merken dat het “zingend lezen” steeds beter gaat. We proberen steeds meer om de letters niet eerst te hakken, maar meteen sneller aan elkaar te plakken (zingend lezen). Met rekenen zijn we veel aan het herhalen van alle blokken tot nu toe. Hierdoor merken we dat het ook steeds een beetje sneller en makkelijker gaat!

Groep 2 is aan het oefenen met de fijne motoriek en daarbij schrijfpatronen aan het maken in een raket. Het tellen lukt al goed en daarom gingen we een spel doen waarbij wij al meerdere groepjes bij elkaar op gingen tellen.

Ook mochten wij deze week een bezoek brengen aan de bibliotheek. Dit keer ging het over een tijger die steeds wakker werd. We mochten luisteren naar dit leuke prentenboek en vervolgens spelletjes gedaan met de dieren die in het boek voorkwamen. Daarna hebben we kaarten gemaakt die we konden opsturen naar iemand. Ook hebben we van de bieb een hele stapel leuke boeken geleend over de ruimte voor op school!

Deze week afgesloten met het voorleesboek ’Jack’s ruimteavontuur’! De moeder van Jack kwam deze voorlezen, omdat het de nationale voorleesdagen zijn. Het was erg leuk!

Volgende week beginnen we weer in de gymzaal en zal er een nieuwe stagejuf bij zijn. Juf Annemarie komt elke maandag bij ons in de klas stagelopen.

Fijn weekend!