Hondenhartje

Voorstelling groep 6, 7 en 8

Het is bijna zover! Op dinsdag 16 mei 2017 gaan de kinderen van groep 6, 7 en 8 naar de voorstelling Hondenhartje in Amsterdam (Nationale Opera en Ballet).

‘Hondenhartje is een jeugdopera die de wereld van de volwassenen wil becommentariëren in het besef dat ook de jeugd hier binnenkort deel van uitmaakt. Het is een stoere parodie op een maatschappij waar niemand nog overzicht lijkt te hebben; waar de leiders slechts de opiniepeilingen volgen in plaats van zich op te stellen als rolmodel voor nieuwe generaties.

De Captain en zijn bemanningsleden varen over zee met een schip vol diepvriesproducten. Ze hebben er zin in en zingen uit volle borst de scheepsliederen mee. De Captain is de absolute leider op het schip, zonder ontzag voor de natuur. Hij gooit plastic overboord en schiet op vogels. Dan raakt scheepshond Sjarik gewond door één van de neergestorte vogels. Om hem te redden wordt een deel van de hersens van de Captain in de hondenkop getransplanteerd.

Tijdens zijn spreekuur bespreekt de Captain op autoritaire wijze de levensvragen van zijn bemanning, en merkt daarbij niet dat Sjarik steeds meer menselijk gedrag gaat vertonen en zich steeds meer menselijke privileges gaat toe-eigenen. Tot er een knallende ruzie ontstaat tussen de Captain en Sjarik over wie de beste leider is. De strijd loopt zo hoog op dat de bemanning gaat muiten omdat zij vinden dat zij ook best de baas kunnen zijn. Uiteindelijk dreigt het schip ten onder te gaan in de plastic soep die zij zelf hebben veroorzaakt. Maar valt dit nog terug te draaien?’

We vertrekken om 12.00 uur vanaf school met de bus van OAD naar het theater. De kinderen eten een broodje in de bus en nemen hiervoor zelf een lunchpakketje mee. De voorstelling begint om 13:30 uur en duurt ongeveer 5 kwartier. Rond 15.00 uur vertrekt de bus weer richting Heiloo, waar we rond 16.15 uur arriveren.