Update Lesroosteronderzoek

Meer informatie over het lesroosteronderzoek

Het is zover! Dit jaar zal het lesroosteronderzoek van start gaan. De MR, directie en de leerkrachten van onze school zijn op de achtergrond druk doende om het proces naar een mogelijk nieuw rooster in goede banen te leiden.

Wat mag u van ons verwachten?

In eerdere berichtgeving hebben we u reeds meedegedeeld dat de ontwikkeling en welzijn van de (toekomstige) kinderen wat de MR betreft centraal moet staan in het lesroosteronderzoek. Daarnaast zullen een goede samenwerking met de belanghebbenden en kwaliteit van het onderwijs bepalend zijn. In de MR vergadering van 29 augustus j.l. hebben we besloten dat deze kernwoorden dan ook zullen terugkomen gedurende het onderzoek.

De MR heeft verder besloten dat de school zal overgaan naar een nieuw lesrooster bij een gedragen opkomst en meerderheid, waarbij uiteindelijk de beslissing genomen wordt door de MR.

Van de MR mag u verwachten dat zij;

-  Onpartijdig is gedurende het gehele onderzoek;
-  Een goed en gedegen onderzoek verricht namens de kinderen, ouders en de leerkrachten en eventuele andere belanghebbende;
-  Een goede en onderbouwde keuze maakt over welk lesrooster afgezet gaat worden ten opzichte van het huidige rooster en;
-  In staat is op basis van de uitkomsten van de evaluatie een goede keuze kan maken welk lesrooster het beste past binnen de Willibrordschool met inachtneming van de welzijn en ontwikkeling van de (toekomstige) kinderen.

Wij zijn ons ervan bewust dat niet elke ouder tevreden zal zijn met de uitkomst van het onderzoek. Ons doel is niet de uitkomst, maar juist dat elke ouder met tevredenheid terug kan kijken op het gehele proces.

Hoe gaat het proces eruit zien komend jaar?

Het plan van aanpak voor komend jaar ten aanzien van het lesroosteronderzoek ziet er als volgt uit.

Op 28 november ontvangt u een nieuwsbrief waarin de voordelen en nadelen van de diverse lesroosters worden beschreven

In de wekelijkse nieuwsbrief zal zo nu en dan een item van het lesroosteronderzoek uitgelicht worden.  Hierbij mag u denken aan bijvoorbeeld een uitleg van de BSO Forte over kosten, mogelijk gebruik maken van fiscale mogelijkheden etc.

Op 12 januari zal er een informatieavond zijn met meerdere sprekers welke ingaan op de diverse lesroosters.

Half februari vindt het Lagerhuis plaatst. We zijn drukdoende om een bekende politicus te strikken :-). Zodra we meer weten komen we direct met een datum

De enquête zal plaatsvinden op 16 en 17 maart. De kinderen van groep 8 gaan ons daarbij ondersteunen.

Uiterlijk 6 april zal de MR de uitkomst presenteren aan de ouders, leerkrachten en kinderen en eventuele andere stakeholders.

De kinderen van de Willibrord zullen actief worden betrokken bij het onderzoek. Middels een thema “verkiezingen” zullen kinderen leren wat verkiezingen zijn, wat democratie is etc. De leerkrachten zullen de link met de tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 en ons eigen lesroosterverkiezingen maken. Hierdoor zal ons onderzoek niet alleen leuk zijn voor de kinderen maar ook zeer tastbaar en levendig.

Gaan we de komende maanden alle mogelijke lesroosters behandelen?

De diversiteit aan lesroosters is enorm. Het was dan ook de vraag of we in het onderzoek alle lesroosters moesten gaan behandelen. De MR heeft op basis van haalbaarheid en input van het vorige lesroosteronderzoek besloten om drie opties mee te nemen in het onderzoek. De volgende lesroosters worden meegenomen in het onderzoek

Continurooster 5 gelijke dagen

Continurooster 4 gelijke dagen en woensdag vrij vanaf 12.00uur

Het huidige model

Mocht u vragen hebben, bij wie kunt u terecht?

Wij kunnen ons goed voorstellen dat er gedurende het proces vragen zijn. Om u snel te kunnen voorzien van antwoord adviseren wij u om uw vragen te stellen per email. Het emailadres van de MR is mr@willibrord-school.nl

De MR kijkt uit naar de komende enerverende periode.

onderzoek_toetsenbord onderzoek_toetsenbord