Verder onderzoek continurooster?

05-02-2016

Beste ouders,

De oudertevredenheid enquête is inmiddels afgerond. Binnenkort krijgt u vanuit de Willibrordschool een terugkoppeling van de uitkomsten. Als MR vinden wij het belangrijk om alvast één specifiek onderdeel eruit te halen: de vraag over de schooltijden. Deze vraag is in de oudertevredenheid enquête op verzoek van de MR toegevoegd. In het schooljaar 2012/2013 hebben we als MR een uitgebreid onderzoek gehouden over de verschillende opties van schoolroosters. De ouders zijn hierbij destijds actief betrokken geweest. Van de 5 verschillende opties in dat jaar (Huidige rooster, Continurooster, Vijf gelijke dagen rooster, Bioritme rooster of het flexibele schooltijden rooster) is uiteindelijk een stemming gehouden onder het continurooster en het huidige rooster. Op basis van de uitkomst van de stemming is toen het huidige rooster voortgezet. De MR heeft daarna aangegeven over 3 jaar de vraag uit te zetten om te kijken of opnieuw een intensief onderzoek wenselijk is. Vandaar deze vraag in het oudertevredenheid enquête.

De oudertevredenheid enquête is door 49 ouders ingevuld. Een hoge score als je ziet dat we 148 kinderen op school hebben uit 93 gezinnen. Dit betekent dat ruim 52% van de gezinnen hun mening hebben gegeven. Op de vraag: “Bent u tevreden of ontevreden over de huidige vorm van schooltijden?” is de reactie:

Zeer ontevreden

14%

Ontevreden

16%

Tevreden

41%

Zeer tevreden

27%

Blanco

2%

Hieruit kunnen we concluderen dat bijna 70% tevreden is met het huidige schoolrooster, een substantieel deel van de ouders. Hieruit kunnen wij als MR dan ook concluderen dat het rooster niet opnieuw onderzocht moet worden. Echter wat ons opvalt is dat met name de respons op dit onderdeel vanuit de bovenbouw komt (groep 5 t/m 8). Dit terwijl bij een onderzoek deze groepen het minste merken van een eventuele wijziging in de roosters in de toekomst. Immers het onderzoek kost tijd en het eventueel invoeren van een nieuw rooster kost tijd om dit goed en zorgvuldig te kunnen doen. Als MR vinden wij het daarom van belang te weten hoe dit in de onderbouw zit. Om die reden zal er op dinsdag 9 februari 2016 een brief aan de kinderen van groep 1 t/m 4 meegegeven worden. Als de meerderheid van het aantal gezinnen uit de onderbouw een onderzoek wenst, gaan wij als MR dit in gang zetten. Wel van belang om aan te geven is dat een eventueel onderzoek alleen mogelijk is met actieve betrokkenheid van ouders buiten de MR. Natuurlijk verloopt dit geheel wederom in goede samenwerking met het team.

Op dit onderwerp beseffen wij als MR dat we nooit alle ouders tevreden kunnen houden of maken. Voor ons als MR kijken we in primair naar de kwaliteit van het onderwijs, ook als het gaat om het rooster. Daarnaast kijken we naar de wens van de meerderheid van de ouders. De uiteindelijke uitkomst laten we u uiteraard nog weten.

Heeft u nog vragen of opmerkingen, schroom niet en laat het ons weten. U kunt de MR bereiken via het mailadres mr@willibrord-school.nl.

Met vriendelijke groet,

MR Willibrordschool

Koert Peperkamp (Ouder, voorzitter)

Ernst van Oostrom (Ouder, lid MR)