Mini-college in natuurkunde, meteorologie en waterdynamica

05-10-2015

Groep 8 van de Willibordschool in Heiloo is op dinsdag 29 september op excursie geweest naar de Varnebroekermolen aan het Maalwater in Heiloo. Het weer was geweldig voor een bezoek aan dit bijzondere Rijksmonument. De lucht was staalblauw, en de wind kwam met krachtige vlagen. Noord-Hollandser kon bijna niet.

Molenaar Joop ontving namens de Molenstichting Alkmaar, de beheerder van de molen, de leerlingen van groep 8. Joop vertelde enthousiast over deze (weide)molen die in de jaren zeventig op de plek in Heiloo was neergezet. Ook dat de molen voorheen in de Varnebroekerpolder in Alkmaar had gestaan. Maar de leerlingen leerden meer dan dat. Ook ging het over het ontstaan van wind (warme lucht stijgt op, koelt weer af en daalt in een gebied van honderden kilometers groot), de ingewikkelde werking van molens (technologie van eeuwen oud, kijk maar eens naar de vijzel die het water omhoog haalt), gevolgen van wonen onder zeeniveau (zonder molens toen en elektrische gemalen nu hadden we natte voeten gehad), dat het ‘smeren’ van de tandwielen met varkensreuzel gebeurt (wordt niet hard bij kou, tast het hout niet aan) en over de werking van een barometer (hij staat nu op 1040 millibar, dat heb ik nog nooit gezien). Groep 8 kreeg zo in het veld een mini-college natuurkunde, meteorologie en waterdynamica tezamen.

Na afloop klonk er voor molenaar Joop een luid applaus. Daarna stapte groep 8 op de fiets om via natuurgebied de Noorderneg weer terug naar school te rijden.