26-09-2015

Woensdagochtend druppelden de toppers van groep 8 de klas binnen. Zwaar bepakt of met een kleine rugzak. Je zou het toch niet zeggen, maar vaak waren het de jongens die te veel mee hadden. Vol enthousiasme stroomde het klaslokaal vol. Wat hadden we er een zin in.

Om 10 uur werden we dan uitgezwaaid door de hele school. Er vormde zich een lange gang door de school waar de groep 8-ers  doorheen liepen. High five! Snel de auto, knuffel aan pap en mam en dan op naar Heeg!

Nadat alle kinderen, toen nog netjes, hun spullen in de kamers hadden gezet en zich goed hadden ingepakt konden we beginnen met de eerste activiteit. Eén voor één stapte ze in de kano’s. ‘Ah! Ik word nat!’ werd er geroepen. Vanuit een hoekje klonk: ‘Help, hoe kom ik hieruit?’ Na de uitleg verdwenen er al een aantal in het riet.
Na een uur kwamen we helemaal doorweekt en uitgeput weer aan wal. Wat hadden ze hard gewerkt. Bij het uitstappen werd de spierpijn al duidelijk. Gauw onder de douche en opwarmen.
Daarna werden de kamers helemaal ingericht en gezellig gemaakt. Na het avond eten begon het uitbeeldspel. En zoals ze het zelf wilden werd het ‘de jongens tegen de meisjes’. Het werd een felle strijd, waarbij beide groepen gelijk opliepen. Uiteindelijk konden de meiden de overwinning in hun zak steken.
Gauw trokken we onze pyjama aan. Noortje kwam al regelmatig in de klas naar juf toe: ‘Juf, mag ik een pyjama modeshow organiseren.’ Wat heeft ze dat goed gedaan. De onesies en fel gekleurde pyjama kwamen uit de tassen tevoorschijn. Iedereen mocht omstebeurt zijn beste moves en poses op de catwalk laten zien. Er werd geklapt en gedanst met elkaar. Aan het einde werd de muziek aangedraaid en begon de disco. Een aantal nieuwe talenten zijn ontdekt met limbo- en stoelendans.
Na een mooie dag stapten we voldaan in bed. Terwijl de wacht werd gehouden op de gang, werden er kleine feestjes gegeven in de kamers. Ach, dat hoort ook bij kamp.

De volgende dag stond er vlotbouwen op het programma. De eerste kinderen kwamen al vroeg uit de bedden vandaan. Soms nog wat slaperig en anderen al vol energie. Na het ontbijt werd de groep weer opgesplitst in jongens en meiden en opnieuw begon er een wedstrijd. Wie als eerste het vlot klaar had en een ritje naar de overkant van de sloot en weer terug had afgelegd. In de zwembroeken en bikini’s sprongen ze op het vlot. De meiden netjes met zijn alle er bovenop en bij de jongens een aantal zwemmend ernaast of toekijkend aan de kant.
Bibberend terug op de kant. Gauw doken ze weer hun kamers in om zich op te warmen. Daarna begonnen we met een speurtocht door Heeg. De hevige regen weerhield ons niet. Weer nat en koud, maar nog steeds vrolijk druppelden de groepjes weer binnen. De laatste groep als eerste en de eerste groep als laatste. ‘Hm, vreemd?’ Vervolgens trokken we ons sumo pak aan en begonnen we met een nieuw spel. Eindelijk wonnen de jongens.
Na het eten werden de voorbereidingen getroffen voor de bonte avond. De jury trok zijn mooiste pak aan en de kandidaten in de make-up. Wat een mooie optredens van dansjes en playback tot moppen en trucen. Iedereen deed mee. Vervolgens kwam het verzoek of juf kinderen wilden koppelen om te schuifelen. Na twee pogingen gaf juf het op. Veel te spannend natuurlijk..
Langzaam begonnen wat oogjes zwaar te worden en kropen bij de vuurkorf. Samen zongen we ‘Ai, ai, Olga’ en ‘het is een nacht’. De vreemdste broodje-aap verhalen werden verteld en we sloten de avond af. Al gauw werd het stil en de leiding kon ook gaan slapen.

Eindelijk. Hé, hé daar was ie dan: de zon! Heerlijke laatste dag om het kamp mee af te sluiten. We zeilden over het meer. Langzaam kwamen de ouders aan. Samen vertrokken we terug naar Heiloo. Wat hebben we genoten.

Alle rijders, de begeleiding en natuurlijk groep 8: bedankt!

20150918_123340 20150918_123340