IPC groep 7 en 8

ingevoerd op 04-09-2015

Geachte ouders,

 

De komende 6 weken zullen we bij ons in groep 7 en 8 werken met een unit met als

thema: ‘Nederland Waterland – Natte voeten’. Deze unit is onderdeel van het

International Primary Curriculum (IPC). In dit nieuwe curriculum wordt heel duidelijk

aangegeven wat kinderen zullen leren – de leerdoelen – op drie gebieden:

1. De vakken van het curriculum. De leerdoelen voor elk vak zijn minstens zo

uitdagend als de doelen die in andere curricula in binnen- en buitenland worden

aangeboden.

2. Persoonlijke ontwikkeling. De kenmerken die kinderen zullen helpen om op een

meer zelfstandige en verantwoordelijke manier te leren.

3. Internationaal begrip. Uw kind zal beseffen dat de wereld niet ophoudt bij

Nederland, en dat er verschillen zijn met andere landen en culturen, maar

tegelijkertijd zal het een gevoel van samenhang met de rest van de wereld

ontwikkelen.

Elke unit kent specifieke doelstellingen gebaseerd op de leerdoelen voor een of meer

van de vakken. Tijdens deze unit richten we de aandacht voornamelijk op Aardrijkskunde en

Geschiedenis.

Bij de taken voor Aardrijkskunde – maar ook bij andere vakken – gaan we kijken hoe de

Nederlanders ‘samen leven‘ met de zee.

 

Bij Aardrijkskunde leren we:

dat Nederland voor een groot deel lager ligt dan de zeespiegel

dat Nederland goed beschermd moet worden tegen de gevaren van de zee

hoe Nederland zich beschermt tegen de zee

wat polders zijn, hoe ze gemaakt worden en waar ze liggen

dat het voor Nederland belangrijk is om goed waterbeheer te voeren

hoe Nederland zich beschermt tegen de stijgende zeespiegel in de toekomst

dat het wonen bij de zee ook vele voordelen kent

hoe we topografische kaarten moeten lezen

 

Bij Geschiedenis leren we:

wat een overstroming in Nederland kan aanrichten

hoe Nederland er vroeger uitgezien moet hebben

wie Simon Stevin, Jan Adriaenszoon Leeghwater en Cornelis Lely waren

hoe vroeger een droogmakerij werkte

 

We gaan het werk in alle vakgebieden met behulp van ICT ondersteunen.

Alle activiteiten die we ondernemen zijn speciaal bedacht om uw kind te helpen de

genoemde leerdoelen te bereiken. De kinderen zullen lezen, onderzoeken, schrijven,

illustreren, zelfstandig werken en werken in groepjes. Tijdens specifieke activiteiten

checken wij hoeveel uw kind heeft geleerd. Ook zullen we de kinderen vragen om uit te

leggen waar ze aan gewerkt hebben, misschien aan u.

We weten dat u belangstelling hebt voor het werk van uw kind. Als u kunt, praat dan met

uw kind over de dingen die het heeft gedaan naarmate de periode vordert, en laat uw

kind u nieuwe dingen leren.

U kunt uw kind helpen door samen naar het nieuws te kijken of te luisteren en te praten

over onderwerpen die betrekking hebben op waterbeheer. Misschien heeft u familieleden

of vrienden of kennissen die zich de watersnoodramp van 1953 nog goed kunnen

herinneren en willen zij uw kind daar wel iets over vertellen.

Als uw kind het een en ander moet onderzoeken, probeer het dan ook te helpen, maar

zonder dat u het werk zelf doet. Als u de kans heeft om de belangstelling van uw kind

voor dit thema nog verder aan te wakkeren, doe dat dan vooral, maar uw enthousiasme

en interesse is het belangrijkst.

Tegen het einde van de unit hopen we dat uw kind al de leerdoelen bereikt zal hebben.

We hopen dat uw kind heeft genoten van de lessen. En we hopen dat u ervan heeft

genoten uw kind met enthousiasme te zien leren. Mocht u opmerkingen hebben over het

werk van uw kind, neem dan vooral contact met ons op.

 

De leerkrachten van groep 7 en 8